آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

تولید گیلاس در اشنویه نصف شد

تولید گیلاس در اشنویه نصف شد

رییس اداره جهاد کشاورزی اشنویه با اشاره به پیش‌بینی برداشت حدود ۲ هزار و ۵۰۰ تُن گیلاس از باغ‌های این شهرستان در سال جاری گفت: این رقم ۵۰ درصد میزان برداشت سال گذشته است.

به گزارش آب و غذا به نقل از ایرنا ، محمد امین بایزیدی افزود: به طور میانگین سالانه از هر هکتار باغ بارور این شهرستان بین هفت تا هشت تُن محصول برداشت می‌شود اما امسال با توجه بارندگی در زمان گل دهی، نوسانات دمایی شب و روز و رطوبت، میزان برداشت به کمتر از چهار تن رسیده است.

این شهرستان با توجه به شرایط اقلیمی و آب‌ و هوایی مستعد کشت گیلاس بوده و سطح زیر کشت این محصول به یک هزار و ۵۰ هکتار رسیده که از این میزان ۶۰۰ هکتار بارده و ما بقی غیربارده است.

ارقام گیلاسی که در اشنویه کشت می شود شامل تکدانه‌ای مشهد، خوشه‌ای، زرد دانشکده، سفید ارومیه و نوع محلی به نام (خومالی) است که این نوع گیلاس مزه و کیفیت عالی و خواهان زیادی دارد.

آغاز برداشت گیلاس در خرداد ماه بوده و ۳۵ تا ۴۵ روز طول می کشد که در فصل برداشت گیلاس بیش از پنج هزار نفر روز به صورت مستقیم مشغول به کار می شوند.

وی با بیان اینکه باغداران این شهرستان از کمترین میزان سم استفاده می کنند، افزود: با توجه به شرایط اقلیمی و قدمت طولانی در کشت گیلاس و کیفیت عالی این محصول، اشنویه به عنوان پایتخت گیلاس ایران مشهور شده است.

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست